13.02.2017

Het was dit weekend wel wat anders, maar nu nodigt het weer toch echt uit om naar buiten te gaan. Dank zij ons werk hebben wij geen last van NDD, maar dat blijkt voor een groot deel van de bevolking wel zo te zijn. Natural Deficit Disorder is geen erkende medische aandoening, maar het effect op onze gezondheid mag niet onderschat worden, vooral bij de kinderen van de 21e eeuw.

NDD is een overkoepelende term die verwijst naar het verdwijnen van natuurervaringen in ons leven. Het verwijst naar het voortdurend binnen zitten in kunstlicht waar weinig beweging aan te pas komt met fysieke en psychologische klachten als gevolg. Zo kan een gebrek aan regelmatige onderdompeling in de natuur leiden tot paniekaanvallen, aandachtsstoornissen , depressie en obesitas.
De wetenschap begint wel steeds meer aandacht te krijgen voor NDD, want uit onderzoeken blijkt dat wandelen in de natuur negatieve gedachten aanzienlijk vermindert. Daarnaast blijkt ook dat er een correlatie is tussen de groeiende verstedelijking en een stijging van het aantal depressies en ander geestelijke ziekten.
En hier hoeven we geen pilletje voor uit te vinden: met de lente in de lucht zijn er geen excuses meer: tijd om naar buiten te gaan en vitamine N op te snuiven!
Vanaf deze Paasvakantie zullen bij ons op regelmatige basis kinderkampjes doorgaan. Enkele dagen doorbrengen in de buitenlucht. Als ik de de folder digitaal te pakken krijg, zet ik hem op facebook en onze blog op de website. 

 

Tijd nu voor de vitamientjes in groenten en fruit:
S: winterkers, prei, Chinese kool en wortel
M: winterkers (A’pen)/veldsla (Waasland), prei, knolselder, wortel, witte kool, witloof (A’pen)/venkel (Waasland)
L: winterkers+veldsla, witloof, schorseneer, rode biet, witte kool, broccoli en pastinaak.

In de kleine fruitpakketten zitten deze week appels, avocado en citrusvruchten (in A’pen krijgen de rode bakken een kaki ipv avocado, enkele weken geleden kregen ze daar al een avocado ipv kaki omdat ik er toen te weinig had).
De grote pakketten krijgen kaki en peer als extra.

 

Toedeloe en vergeet ook je vitamine N zeker niet hé!